Πέμπτη 25 Μαΐου 2017

Κόπτισσα σοπράνο:Ο Χριστιανισμός γεννήθηκε στη Μ.Ανατολή


Όταν η Merit Ariane Stephanos ήταν νεογέννητη η μητέρα της τραγουδούσε την ίδια μελωδία ξανά και ξανά κάθε φορά που την τάιζε. Σύμφωνα με μια ιαπωνική μέθοδο, αν τραγουδάς σε ένα παιδί το ίδιο τραγούδι κάθε φορά που θηλάζει, θα μεγαλώσει έχοντας τέλεια μουσική αντίληψη.

«Δεν πήρα τέλεια μουσική αντίληψη», παραδέχεται η Merit. «Έχω πολύ καλή μουσική αντίληψη , αλλά δεν μπορώ να πω ότι  αυτό είναι  Α ή είναι B - μουσικοί με τέλεια μουσική αντίληψη μπορούν να πουν ότι αυτό είναι Α ή αυτό είναι Β δεν το έχω αυτό, αλλά έχω έχεις πολύ καλή σχετική μουσική αντίληψη έτσι  η ακοή μου είναι αρκετά ανεπτυγμένη με αυτόν τον τρόπο.»

Η μητέρα της Merit, η οποία είναι Γερμανίδα, είναι ψυχαναλύτρια, αλλά αγαπούσε τη μουσική, ενώ ο πατέρας της Merit, ο οποίος είναι Κόπτης Αιγύπτιος , πήγε σε ένα σχολείο αρρένων, όπου ήταν πολύ φοβισμένος για να τραγουδήσει, αλλά έχει πολύ καλή φωνή μου λέει η Merit. Η μητέρα  τραγουδούσε δημοτικά τραγούδια σε αυτήν το πρωί και ο πατέρας της την παρακολουθούσε να παίζει βιολί, ενθαρρύνοντάς τη να δώσει περισσότερη ενέργεια στην απόδοσή της.


Τόσα  χρόνια αργότερα, η Merit έλαβε υπόψη το πάθος των γονιών της για τη μουσική, ανέμιξε τη γερμανική και αιγυπτιακή κληρονομιά της και τώρα είναι μια τραγουδίστρια  και συνθέτρια που παίζει σε φεστιβάλ και συναυλίες σε όλη τη Βρετανία. Αρχικά η Merit σπούδασε κλασική δυτική μουσική, πριν μάθει  να  εκτελεί παραδοσιακές αραβικές μελωδίες για το Δυτικό κοινό. «Όταν έφτασα στο σημείο αυτό ήταν κάπως , ότι δεν είμαι εγώ και δεν είμαι εγώ. Είμαι ένα υβρίδιο. Δεν είμαι ριζωμένη  σε ένα πράγμα, αλλά αυτό που πραγματικά αγαπώ είναι η αφήγηση.»

Πριν από τρία χρόνια στη Merit προσφέρθηκε η Υποτροφία Gerald Finzi για  να μελετήσει χριστιανικές ψαλμωδίες  τηςΜέσης Ανατολής  στο Λίβανο. Ένας τύπος λατρείας, οι ψαλμωδίες αποτελούν μέρος της χριστιανικής λατρείας κι έτσι υπάρχουν διαφορετικές  ψαλμωδίες για διαφορετικές εποχές του έτους. «Είναι λατρευτική μουσική,» εξηγεί η Merit. «Δεν λένε  καν ότι  τραγουδούν, λένε ότι  προσεύχονται τη μουσική.»

Μια σειρά από μουσικούς τις έχουν ενσωματώσει στη μουσική τους· εμπνευσμένη να κάνει το ίδιο η Merit αποκρυπτογράφησε Αραμαϊκά με τη βοήθεια ενός ιερέα σε μοναστήρια σε όλο τον Λίβανο, στη συνέχεια επέστρεψε και παρουσίασε ό, τι είχε μάθει σε συναυλίες. «Αισθάνθηκα ότι πραγματικά χρειάζεται να μάθω περισσότερα για αυτή τη μουσική, γιατί δεν είναι και τόσο καλά γνωστή εδώ και είναι τόσο όμορφη και υπάρχει όλη αυτή η πλούσια παράδοση που πρέπει πραγματικά να έρθει στη ζωή. Και γι 'αυτό πήγα.»

Υπάρχουν τρεις κύριες χριστιανικές παραδόσεις στη Μέση Ανατολή, η κάθε μια με το δικό της συγκεκριμένο τύπο ψαλμωδίας. Υπάρχει η βυζαντινή παράδοση, στην οποία οι ύμνοι τραγουδιούνται στα αραβικά και ελληνικά, και υπάρχει η μουσική των Συριακών εκκλησιών που είναι χτισμένη σαν αραβική μουσική, αλλά και τραγουδιέται στα Συριακά, μια διάλεκτο των Αραμαϊκών. Η Merit περιγράφει τις Ορθόδοξες ψαλμωδίες μέσα στη συριακή  παράδοση σαν πιο περίτεχνες και μελωδικά αναπτυγμένες και τις ψαλμωδίες των Μαρωνιτών ως απλές αλλά όμορφες.

Τέλος, υπάρχουν οι ψαλμωδίες των  Κοπτών, που συνοδεύονται μόνο από σύμβολα και τρίγωνα, τις οποίες η Merit περιγράφει επίσης ως πολύ  όμορφες αλλά και πολύ μακρές. «Οι ψαλμωδίες των Κοπτών είναι λίγο δύσκολες,» προσθέτει: «πολλές από αυτές τραγουδιούνται από άνδρες και αυτές που δεν τραγουδιούνται από τους άνδρες είναι επωδοί»

Παρά το γεγονός ότι υπάρχουν διαφορετικές ομολογίες σε ολόκληρη την περιοχή, κάθε μία με μοναδικές παραδόσεις , είναι ενωμένοι λέει η Merit: «Υπάρχει μια αίσθηση ότι είμαστε Χριστιανοί στη Μέση Ανατολή ως σύνολο, ακόμη κι αν έχουν διαφορετικούς Πάπες.»

Η λέξη Κόπτης προέρχεται από τη λέξη gibt , η οποία είναι ο όρος για τους Αιγύπτιους από την εποχή των Φαραώ. «Είναι από τους αρχαιότερους κατοίκους», λέει. «Υπάρχει αυτή η γραμμή που τα ίχνη της πάνε πίσω και οι Κόπτες λένε ότι ήταν αρχικά εκεί. Ήταν Κοπτική πριν εξισλαμιστεί. Οι Κόπτες αποτελούν ένα τόσο σημαντικό μέρος του μωσαϊκού της Αιγύπτου.»

Μερικές  από τις ψαλμωδίες,  χρονολογούνται ακόμη και πριν από τον Χριστιανισμό· οι λειτουργικές προσευχές έχουν όντως μπει μετά. «Για μένα είναι σαν ένας διάλογος με την ιστορία», λέει η Merit. «Κρατώντας αυτό το σύνδεσμο  και όχι την ιδέα ότι όλα είναι κομμένα, αλλά υπάρχει συνέχεια.»

Επίσης, η σχέση μεταξύ του γεγονότος ότι ο Χριστιανισμός προέρχεται από τη Μέση Ανατολή και ήρθε εδώ, συνεχίζουμε να  το ξεχνάμε αυτό. Υπάρχει αυτή η αφήγηση ότι αυτοί είναι εκεί, και εμείς  εκεί· αυτό δεν είναι αλήθεια.

Ούτε είναι το γεγονός ότι ο Χριστιανισμός και το Ισλάμ είναι δύο ξεχωριστές οντότητες. «Τραγουδάς αυτή τη μουσική και είναι κοινή μουσική. Χρησιμοποιούν τις ίδιες κλίμακες, αυτές τις ψαλμωδίες, που η κλήση για προσευχή ενυπάρχει. Είναι η ίδια γλώσσα μουσικά και από άποψη γλώσσας. Ακόμη και αν, φυσικά, οι ψαλμωδίες της Εκκλησίας  δεν ήταν αρχικά στα αραβικά, υπάρχουν ψαλμωδίες της εκκλησίας στα αραβικά. Ξέρω ότι οι άνθρωποι ξέρουν για τους  Χριστιανούς στη Μέση Ανατολή, αλλά όταν ακούν τη μουσική πιστεύουν ότι είναι  ισλαμική προσευχή, ή θα μπορούσε να είναι αραβική μουσική. Δεν συνειδητοποιούν ότι είναι παραδοσιακή εκκλησιαστική μουσική.»

Αυτή η κοινή ιστορία, όμως, έχει σχεδόν ξεχαστεί σε ορισμένες περιοχές της Αιγύπτου - κατά τους τελευταίους μήνες η Wilayat Sinai, η Αιγυπτιακή  θυγατρική του Daesh, έχει εντείνει τις επιθέσεις κατά των Κοπτών σε ολόκληρη τη χώρα. Εκατοντάδες εγκατέλειψαν τα σπίτια τους στο βόρειο Σινά, αφού μπήκαν στο στόχαστρο της τρομοκρατικής ομάδας, ενώ την Κυριακή των Βαΐων στην Αίγυπτο πάνω από 40 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους μετά από διπλή βομβιστική επίθεση χτύπησε δύο εκκλησίες, του Αγίου Γεωργίου στην Τάντα στο Δέλτα του Νείλου και του Αγίου Μάρκου στην Αλεξάνδρεια, έδρα του Πάπα των Κοπτών.

Οι Κόπτες στην Αίγυπτο έχουν αυτή την τεράστια ταυτότητα, παρά το γεγονός ότι είναι μειοψηφία. Ίσως γι 'αυτό  δέχονται επίθεση για την εξάλειψη αυτής.

«Ήδη μετά την επανάσταση υπήρχαν τόσοι πολλοί άνθρωποι που έφυγαν επειδή έγιναν πραγματικά δύσκολα τα πράγματα». Οι Κόπτες έκαναν πολύ εμπόριο πριν από την εξέγερση, εξηγεί η ίδια, αλλά τα πράγματα έγιναν δύσκολα μετά, επειδή συνδέθηκαν με το παλιό καθεστώς.

«Κάποια στιγμή  1,5 εκατομμύρια Κόπτες εγκατέλειψαν τη χώρα - τεράστιοι πληθυσμοί έφευγαν. Υπάρχει ήδη μια τεράστια διασπορά Κοπτών στον Καναδά, στην Αμερική, στην Αυστραλία· διασκορπίστηκαν. Πολλοί άνθρωποι έφευγαν, επειδή είχαν γίνει πραγματικά δύσκολες οι συνθήκες. Ήταν ήδη αρκετά τραγικό.»

Ίσως αυτή η συνεχής απειλή για την ύπαρξή τους έχει βοηθήσει να κρατήσουν τις χριστιανικές  παραδόσεις ζωντανές  και να μην φεύγουν από την κοινότητα, μας λέει. «Κρατιούνται από το  το ποιοι είναι. Είναι ένα πολύ ισχυρό μέρος τους. Σε μένα αυτό φέρνει , επίσης, ευαισθητοποίηση, επειδή ζω εδώ.»

Παρά το γεγονός ότι τόσοι πολλοί Κόπτες έχουν εγκαταλείψει την Αίγυπτο, κάποιοι  από την οικογένεια της Merit έχουν μείνει στη χώρα. Σε μια ιδιαίτερα αξιομνημόνευτη επίσκεψη για να τους δει η Merit προσκλήθηκε στο σπίτι του Abdo Dagher, του πρώτου βιολιστή της Ουμ Kalthoum, ο οποίος έπαιξε με μια ομάδα μουσικών μέσα στη νύχτα.Ο Dagher έχει παίξει επίσης με τους γνωστούς  Αιγύπτιους  Abdel Wahab και Αμπντέλ Χαλίμ Χαφέζ. «Ο Χαλίμ είναι αυτός που όταν πέθανε πολλά κορίτσια αυτοκτόνησαν», εξηγεί η Merit. «Ήταν ένας Αιγύπτιος καρδιοκατακτητής, ένας Αιγύπτιος Frank Sinatra ουσιαστικά.»

Η μουσική της Merit είναι εν μέρει εμπνευσμένη από αυτούς τους μεγάλους Αιγύπτιους  μουσικούς  και παρόλο που δεν εκτελεί κομμάτια της Ουμ Kalthoum - «θα πρέπει να είσαι τόσο εξοικειωμένος με την παράδοση για να το κάνεις πραγματικά σωστά» - οι Αμπντέλ Χαλίμ και Abdel Wahab ήταν μουσικοί από τη δεκαετία του πενήντα που τραγουδούσαν στα αραβικά, αλλά έπαιξαν και με ευρωπαϊκές παραδόσεις και ενσωμάτωσαν τα ταγκό και τα βαλς στη μουσική τους.

Η αιγυπτιακή πλευρά της αγαπάει την επικοινωνία, μου λέει, αλλά τελικά, όπως είπε νωρίτερα, είναι ένα υβρίδιο.Οι εμφανίσεις της, λοιπόν, αφορούν το να είσαι σε ένα μέρος όπου δεν έχει σημασία ποια γλώσσα μιλάς:

Όταν μιλάς διαφορετικές γλώσσες διαφορετικές χορδές δονούνται στο σώμα σου και διαφορετικά μέρη του χαρακτήρα σου βγαίνουν. Πρόκειται  για την ανάδειξη αυτών των διαφορετικών χαρακτήρων στην ιστορία και να τους κάνεις  μέρος αυτού του κόσμου του ονείρου. Ακόμα το ψάχνω, αλλά θέλω απλώς να τους πάρω μαζί μου.

Η Merit Ariane Stephanos τραγουδάει στην όπερα  toy Bushra El-Turk Γυναίκα στο σημείο μηδέν - προσαρμογή του μυθιστορήματος του Αιγύπτιου  συγγραφέα, φεμινιστή και  γιατρού Nawal El-Saadawi - ως μέρος του φεστιβάλ Shubbak στις 13 Ιουλίου.

2 σχόλια:

  1. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ευχαριστώ για το βίο του Τακαϊσβίλι.Είμαι λίγο στούρνος με τον υπολογιστή.Θα το ανεβάζω σε κομμάτια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Επ- Ανάσταση

  Η επανάσταση χωρίς την Ανάσταση δε μπορεί να υπάρξει αλλά και η Ανάσταση τροφοδοτεί επαναστάσεις. Όταν ο θάνατος νικιέται δε θα μπορούσαν ...