Παρασκευή 21 Απριλίου 2017

Θα κατακόψουν εις τεμάχια τας ρομφαίας των και θα τας μεταβάλουν εις άροτρα και τα πολεμικά αυτών δόρατα θα τα μεταβάλουν εις θεριστικά δρεπάνια-Έργα τέχνης από παροπλισμένα όπλα από τον Goncalo Mabunda

Ο άνθρωπος της ειρήνης:Ο Gonçalo Mbunda μετατρέπει τα όπλα του πολέμου σε έργα τέχνης και  έχει κερδίσει διεθνή αναγνώριση.

Ένας θρόνος - φτιαγμένος από το πίσω άκρο μιας μπανιέρα με μπράτσα φτιαγμένα από γεμιστήρες πολυβόλων στερεωμένα πάνω σε πόδια  πόδια όλμων- στέκεται στον τοίχο. Από πάνω τοτ κρέμονται  μάσκες, αλλά δεν είναι το είδος που θα βρείτε προς πώληση στην Feima,την  αγορά σουβενίρ στην πρωτεύουσα της Μοζαμβίκης. Δεν είναι ούτε σκαλισμένα από μαόνι, ούτε σμιλεμένα από πέτρα και δεν έχουν τα αναγνωρίσιμα χαρακτηριστικά των τυπικών αφρικανικών μασκών.

Αντ 'αυτού, είναι φτιαγμένα από διάφορα παροπλισμένα όπλα, εργαλεία και αντικείμενα καθημερινής χρήσης. Η μία έχει μια ματσέτα για  χαμόγελο, μια άλλη έχει δόντια από σφαίρες, αυτή έχει ένα φτυάρι για τη μύτη, εκείνη  ένα ηλεκτροφόρο  σύρμα για μαλλιά. Οι μάσκες με κοιτάζουν και απαιτούν απαντήσεις σε δύσκολες ερωτήσεις. «Οι μάσκες μου αντιπροσωπεύουν το να βλέπεις την αλήθεια πίσω από τη μάσκα», λέει ο γλύπτης από τη Μοζαμβίκη Gonçalo Mabunda.



Περιφέρομαι στο ιδιωτικό εργαστήριό του, στην αυλή του διαμερίσματός του, κατά μήκος ενός δρόμου ένα απόγευμα Σαββάτου στο Μαπούτο, πριν από τη συνέντευξη. Αν και φιλόξενο, είναι μια κινούμενη αναπαράσταση της ροής της συνείδησής του, με τις σκέψεις και τις ιδέες του σκορπισμένα σε όλο το έδαφος σε φυσική μορφή.

Ο Mabunda θυμάται την πρώτη φορά που κράτησε ένα AK47 ως παιδί, όταν ο θείος του Vasco, ένας στρατιώτης για την κυβέρνηση, έφερε ένα στο σπίτι του.

«Θυμάμαι πόσο πιο βαρύ ήταν απ'  ό, τι περίμενα. Αυτή ήταν η πρώτη μου εμπειρία της εξουσίας,της δύναμης και των δυνατοτήτων του μετάλλου «, λέει.
Αν και ο Mabunda άρχισε την καριέρα του ως ζωγράφος, ήταν ο Νοτιοαφρικανός γλύπτης Andries Botha, υπό την καθοδήγηση του οποίου είχε εκπαιδευτεί στο Ντέρμπαν, που τον έκανε να ερωτευτεί το μέταλλο ως μέσο.

«Είναι ισχυρό, βαρύ και απαιτεί τεράστια συναισθηματική επένδυση», λέει.



Ήταν ένας από τους 10 καλλιτέχνες που ήταν αρχικά μέρος του προγράμματος «Μετασχηματισμός Όπλων σε Τσάπες» το 1992, όταν ο 15ετής εμφύλιος πόλεμος μεταξύ των Frelimo και Renamo - που οδήγησε σε ένα εκατομμύριο νεκρούς και πέντε εκατομμύρια εκτοπισμένους - έληξε .

Το Χριστιανικό Συμβούλιο της Μοζαμβίκης (CCM) προσέφερε εργαλεία για τη ζωή - εργαλεία για όργωμα , σπόρους και δημητριακά, ποδήλατα και ραπτομηχανές - σε αντάλλαγμα για τα εργαλεία του πολέμου.

Το έργο μετασχηματισμού βασίστηκε στις λέξεις από το βιβλίο του Μιχαία στην Παλαιά Διαθήκη: «Θα κάνουν  τα ξίφη τους υνιά και τα δόρατα τους άγκιστρα κλαδέματος»

Μια δεκαετία επί το έργο,ο Αγγλικανός Επίσκοπος Dinis Sengulane, γενικός γραμματέας του CCM, είπε: «Η πιο αξιομνημόνευτη ομάδα ήρθε από το Subutu, με 500 όπλα που είχαν ανακαλύψει κρυμμένα σε μια χωματερή. Δώσαμε αυτή την ομάδα ένα τρακτέρ ως επιβράβευση της προσπάθειάς τους.»

Σε αυτό το διάστημα, πάνω από 800 000 όπλα είχαν αποσυναρμολογηθεί και δοθεί στον  Mabunda και τους συναδέλφους του καλλιτέχνες για να  χρησιμοποιηθούν ως υλικό τέχνης για να αποδομήσουν το ψυχολογικό κόστος του πολέμου.
«Σήμερα, όταν δουλεύω με τα όπλα, μετατρέπω κάτι  φτιαγμένο για δολοφονία σε κάτι για ειρήνη και προβληματισμό».

Και αν και η πρόσφατη ιστορία της χώρας της Νότιας Αφρικής υπήρξε οδυνηρή, ιδιαίτερα με την αναζωπύρωση στα τέλη του 2013 μετά από 20 χρόνια ειρήνης, αναγνωρίζει ότι «είναι επίσης σημαντικό να μην αλλάξει την ιστορία απλά  επειδή αυτό είναι η αλήθεια. Είναι καλύτερα να δείξεις την αλήθεια και να  την εκθέσεις, ώστε οι άνθρωποι μπορούν να εκτιμήσουν την ειρήνη περισσότερο».Αυτός ορίζει το το σύνολο του έργου του με τρεις λέξεις:. Διάλογος, ανάπαυση και ειλικρίνεια.


Τα έργα του Mabunda αφηγούνται το παρελθόν της χώρας και αντανακλούν ταυτόχρονα την μετά τις συγκρούσεις  Μοζαμβίκη. Αυτές οι συζητήσεις έχουν έρθει  ξανά στο προσκήνιο από το 2013. Είναι ένα καθαρτικό σχόλιο για την εθνική μνήμη και τη συμφιλίωση.

Μετά τις εμφανίσεις στο Λονδίνο, το Παρίσι, τη Βενετία, τη Νέα Υόρκη, το Τόκιο και τη Νότια Αφρική, για να αναφέρουμε λίγα, έχει αποκτήσει διεθνή αναγνωρισιμότητα  στο σημείο που γκαλερί και συλλέκτες επιμείνουν στα πιστοποιητικά γνησιότητας  της εργασίας του για να αποφύγουν τα πολλά αντίγραφα που ξεφυτρώνουν .
Αλλά ο 42χρονος γλύπτης δεν επαναπαύεται στις δάφνες του. Εργάζεται στο επόμενο μεγάλο έργο του. Αγόρασε γη στην Catembe, στο Μαπούτο, και κατασκευάζει ένα ατελιέ και γκαλερί «όπου μπορώ να φιλοξενήσω και να διδάξω νέους καλλιτέχνες απ 'όλο τον κόσμο να αναπτύξουν το ταλέντο τους, καθώς και να τους γνωρίσω  στο κοινό.» Και για να τους βοηθήσει να κάνουν διάλογο για σημαντικά θέματα όπως όταν ένας από τους θρόνους του κρατήθηκε στο τελωνείο στις ΗΠΑ.

Θέλει οι νέοι καλλιτέχνες να γνωρίζουν: «Να δουλεύεις στις τέχνες είναι πολύ δύσκολο, αλλά είναι δυνατόν. Να οργανωμένοι, να  αγωνίζονται, να εργάζονται σκληρά, να δημιουργούν και το πιο σημαντικό να πιστεύουν. Μην απογοητεύεστε από χρόνια χωρίς πωλήσεις, μείνετε  συγκεντρωμένοι και συνεχίστε να μαθαίνετε».

Το μόνο που μπορούμε να ελπίζουμε είναι να ξεμείνει  σύντομα από τις προμήθειες παροπλισμένων όπλων.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

H δυσκολία

  Να σε δεχτεί ο Χριστός είναι εύκολο. Ο Χριστός όλους τους δέχεται. Όλους τους περιμένει. Πολλές φορές όχι μόνο τους περιμένει αλλά τους πλ...